torsdag 4 februari 2016

Att stå emot reorna

Mailen har jag lyckats rensa rätt bra på alla reklam som kommer om reor, extrapriser och erbjudanden "just för mej". Mobilen däremot plingar då och då med SMS om slutrea, halva reapriset och så vidare just nu. De flesta smsar jag tillbaka med ordet STOP och avslutar prenumerationer på nyheter även där.

Mitt bästa tips för att undvika shoppingfällorna är helt enkelt att först se till att inte få allt upptryckt i ansiktet. Självklart är det svårt att undvika då reklamen finns överallt, så nästa steg är helt enkelt att låta bli att gå på stan. Eller åtminstone låta bli att gå in i butikerna.

Samtidigt är jag lite kluven just på barnklädesbiten.
Barnen ska ju såklart ha kläder, inget snack om saken. Just nu har de så det räcker och blir över, men hur ska man tänka då de växer.
Lillasyster har "växalådor" från storasysters urvuxna kläder och mycket vi köpt begagnat så hon klarar sej lätt detta år. Men storasysters växalåda är rätt tom. Nu växer hon inte så jättesnabbt som lillasyster, men vem vet om hon drar iväg.

Är de då klokast att handla nu på slutreorna och lägga i växalådan för att då få till så bra pris som möjligt, då de på dessa reor brukar kunna bli billigare, eller åtminstone jämförbart prismässigt, än begagnat. Eller ska vi vänta tills behovet kommer och då shoppa?

På nått sätt har jag fått för mej att ju högre upp i storlek på barnkläder man kommer, ju svårare är det att hitta begagnat i bra skick till bra priser.

Samtidigt som jag inte vill köpa nytt och lägga på vänt så vill jag samtidigt inte stå där när alla brallor flaggar på halvstång och ingen rea i sikte och inte veta hur utbudet är på begagnatmarknaden.

Tankar!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar